Medycyna i prawo a alkohol
Śmierć dziecka pod kołami pojazdu
prowadzonego przez kierowcę zamroczonego alkoholem.
Marcinka zabił szczupły młody kierowca z sąsiedztwa, też
Marcin.
Sam stracił obie nogi.
Zanim usiadł za kierownicą, wypił jedno piwo. Tylko jedno piwo.
Do wypicia piwa namówił go ojciec zmarłego.
Nikt nie przewidzial skutku.
Nikt nie wiedział...
Alkohol jest przyczyną ponad 60 problemów medycznych. Badania dowodzą, że wczesna interwencja lecznicza w ramach podstawowej opieki zdrowotnej jest praktycznie osiągalna i skuteczna. Leczenia uzależnienia od alkoholu jest możliwe dzięki rozmaitym interwencjom zmieniającym zachowanie oraz farmakologicznym. Nauka wykazuje, że do najbardziej skutecznych metod walki z problemami alkoholowymi są podatki, ograniczenia dostępności alkoholu i przeciwdziałanie kierowaniu pojazdami mechanicznymi w stanie zamroczenia alkoholowego. Robin Room, Thomas Babor, Jürgen Rehm: Alcohol and public health, Lancet 2005; 365: 519-30 W czerwcu 2004 Państwowa Agencja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych (PARPA) ujawniła charakterystyczny dla obecnej władzy sposób realizacji ważnego celu Narodowego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, jakim jest „ograniczenie globalnego spożycia alkoholu i zmiana struktury jego spożycia na rzecz napojów niskoprocentowych.” Do podstawowych metod realizacji tego celu zaliczono „ograniczanie dostępności poprzez racjonalną i elastyczną politykę fiskalną zapobiegającą obniżaniu cen alkoholu i preferującą napoje niskoprocentowe.” Tymczasem „pod koniec 2002 roku Minister Finansów podjął decyzję o obniżeniu podatku akcyzowego na wyroby spirytusowe. Spowodowało to obniżenie cen napojów spirytusowych, a następnie skokowy wzrost o 25% średniego spożycia napojów spirytusowych. Na podstawie badań przeprowadzonych na zlecenie PARPA przez Sopocką Pracownię Badań Społecznych stwierdzono także, że wzrost konsumpcji napojów spirytusowych miał bezpośredni wpływ na zmianę struktury spożycia. Odnotowano wyraźny wzrost udziału napojów spirytusowych w ogólnej strukturze konsumpcji alkoholu ( z 39% w 2002 roku do 44% w roku 2003) i jednoczesny spadek udziału piwa w ogólnym spożyciu alkoholu (z 52% w roku 2002 do 48% w roku 2003). Największy wzrost spożycia zanotowano wśród tej grupy osób, które piją najwięcej – ponad 12 litrów czystego alkoholu rocznie. W ciągu roku (od czerwca 2002 do czerwca 2003) populacja ta zwiększyła się o ponad 1/3 (o 35%). O prawie 1/4 (23%) wzrosła liczba konsumentów pijących dużo. Jak prognozuje PARPA wzrost liczebny tych dwóch grup może oznaczać w bliższej perspektywie poważne nasilenie problemów zdrowotnych i społecznych związanych z alkoholem. Niepokojące jest również to, że w ciągu tego czasu największy wzrost wśród osób najwięcej pijących (ponad 12 litrów czystego alkoholu) nastąpił w grupie uczniów i studentów: ponad 2,5 krotnie oraz wśród osób o niskich dochodach: ponad 2 krotnie. Wykazany w badaniach wzrost konsumpcji napojów
spirytusowych oraz specyfika
grup społecznych, których dotyczy, wskazują na dramatyczny wzrost
zagrożeń
dotyczących zdrowia i porządku publicznego.”
|
Nr 4 (76 kwiecień 2008 Strona Hałata RAK Z KUFLA PIWA Pracując na równiku, nieraz słyszałem plotki o ludziach dorosłych, którzy nie wiedzą od czego zachodzi się w ciążę. Po prostu ciąża pojawia się i już. Znany tam jako daktari Sarati (w miejscowym języku łatwo dochodziło do wymiany głoski „l” na „r” i „h” na „s”, a przyrostek „i” podkreślał nienaszość) przyjmowałem po sto osób dziennie, u których gołym okiem i za pomocą mikroskopu mogłem stwierdzić jedną z chorób z ciążą mających wiele wspólnego, jeśli chodzi o drogę powstania, a więc wenerycznych. Bardziej ambitni pacjenci nawet potrafili wytypować źródło zakażenia. W końcu nie tylko wszystkie dzieci są nasze. Choroby też. Zwłaszcza weneryczne. Tuż aż się prosi cytat z klasyka. „Kto ma pecha, ten jest chory. Dymisja wiceministra zdrowia za list, który wywołał skandal” to tytuł, pod którym dziennik Rzeczpospolita upamiętnił wiekopomną myśl wiceministra zdrowia w rządzie Marka Belki. Pan Rafał Niżankowski, wysyłając 30. sierpnia 2004r. do komisarza ds. zdrowia i ochrony konsumentów polskie stanowisko w sprawie nowej unijnej strategii zmierzającej do zapewnienia zdrowia wszystkim, napisał: "Jestem przeciwny terminowi dobre zdrowie dla wszystkich. Niektórzy nie chcą być zdrowi, by lepiej odgrywać swoje role społeczne. Inni nie mają odpowiednich genów albo zwyczajnie nie mają szczęścia". Dodał, że niechęć budzi w nim już samo hasło "zdrowie dla wszystkich", bo kojarzy mu się z epoką komunizmu. Na polski dokument zareagowała Bruksela. - Ten list był sprzeczny ze stanowiskiem rządu - zapewniał wczoraj [2. grudnia 2004r.] minister zdrowia Marek Balicki. - Jesteśmy za równym dostępem do służby zdrowia wszystkich pacjentów. Premier zapowiedział, że Niżankowski zostanie zdymisjonowany.” Ech, łezka w oku się kręci. To były czasy! Lewica potrafiła stanąć w obronie tych, co nie chcą dobrego zdrowia, tych z bardzo złymi genami i tych, co mają pecha. Dzisiaj, po czterech latach od przystąpienia do Unii Europejskiej okazuje się, że wytykane Polakom bardzo złe geny połączone z permanentnym pechem, odbierają nam szanse na przeżycie. Dorośli, nawet dzieci, umierają z powodu braku dostępu do lekarza, ewakuacja i likwidacja oddziałów szpitalnych szokuje już tylko bezpośrednie ofiary kompletnej dezorganizacji opieki zdrowotnej, a w pierwszym podsumowaniu zakończonej fiaskiem psychoterapeutycznej sesji pod nazwą „Biały Szczyt”, pan Marek Safjan był łaskaw oznajmić, że za pieniądze wpłacane na Narodowy Fundusz Zdrowia i za podatki pomoc lekarska będzie udzielana tylko w uzasadnionych przypadkach. Należy przez to rozumieć, że kto sam nie potrafi postawić właściwej diagnozy, ten zapłaci karę za brak wiedzy medycznej. My nie gapy i już wysyłamy dzieci na medycynę, kupujemy najdroższe książki dla specjalistów i jeździmy na egzotyczne kongresy bardzo naukowe. To prędzej czy później się opłaci. Ktoś z rodziny ocaleje. Jak właściwa diagnoza decyduje o powodzeniu terapii, tak trafna cena ryzyka zapewnia skuteczność systemów prewencji. Tu twórcy Załącznika do Uchwały Nr 90/2007 Rady Ministrów z dnia 15 maja 2007r. pod nazwą „Narodowy Program Zdrowia na lata 2007-2015”, włącznie ze wspomnianym autorem przekonania, iż kto ma pecha, ten jest chory, za Światową Organizacją Zdrowia powtarzają, że choroby i zaburzenia związane z alkoholem stanowią 10% globalnego obciążenia chorobami. A więc przyczyną przynajmniej co dziesiątej choroby nie jest pech a pijaństwo. Od powrotu PZPR do władzy w 1993r. głównym redaktorem Narodowego Programu Zdrowia jest niezwykle zasłużony dla oszałamiającej kariery pana Aleksandra Kwaśniewskiego dr. Krzysztof Kuszewski,, który w tych słowach podsumowuje dokonania towarzyszy na froncie walki z alkoholem: „W ostatnich latach konsumpcja alkoholu wysokoprocentowego w Polsce wzrosła, co było spowodowane głównie obniżeniem akcyzy na napoje spirytusowe w 2002 roku. W latach 2002-2004 nastąpił 15-procentowy wzrost konsumpcji rejestrowanej przez statystykę sprzedaży z ok. 7 do 8 l czystego alkoholu na jednego mieszkańca. Badania ankietowe zrealizowane na zlecenie PARPA pokazują, że w latach 2003-2005 konsumpcja zwiększyła się o 30%. Pociągnęło to za sobą szereg niekorzystnych zjawisk, takich jak wzrost przyjęć do izb wytrzeźwień, wzrost zanotowanych przypadków interwencji policyjnych w przypadkach przemocy domowej na tle alkoholu o 8% rocznie, wzrost liczby przypadków kierowania pojazdami pod wpływem alkoholu. Zaobserwowano również znaczący wzrost przyjęć do zakładów lecznictwa odwykowego; między 2003 a 2004 rokiem o 7,5 tys. wzrosła liczba pacjentów zakładów stacjonarnych i o 15 tys. liczba pacjentów zakładów ambulatoryjnych. (…) W referencyjnych latach 1994/95 spożycie rejestrowane wynosiło odpowiednio 6,5 i 6,3 litra etanolu na jednego mieszkańca i utrzymywało się w tych granicach do roku 2002. W roku 2003, w następstwie obniżki akcyzy na napoje spirytusowe, statystyki odnotowały 40% wzrost sprzedaży wódek. Wzrosła też o ponad 5% sprzedaż piwa. W rezultacie, konsumpcja rejestrowana zwiększyła się prawie o litr i po raz pierwszy od 15 lat przekroczyła poziom 7 litrów etanolu na jednego mieszkańca. Spożycie rzeczywiste, uwzględniające zarówno dane rejestrowane przez statystyki sprzedaży jak i te, które wymykają się z oficjalnych rejestrów w roku 2003, zbliżyło się ponownie do pułapu z lat 1995/96 a więc do 11 litrów etanolu na jednego mieszkańca. (…) Z badań prowadzonych regularnie przez CBOS w najstarszych klasach szkół średnich wynika, że odsetek młodych ludzi pijących piwo przynajmniej raz w miesiącu w roku 2003 zwiększył się w porównaniu z latami referencyjnymi z 60% do 85%, pijących wino z 41% do 56% a pijących wódkę z 47% do 71%. „ W pijanym widzie podejmowane są błędne decyzje. Według
danych AC Nielsen
w samym 2007r. spożycie piwa wzrosło o 10,6%, wina - o 6,6%,
a wódki
- o 15%, Można mieć obawy graniczące z pewnością, że proweniencja
niektórych
osób stojących obecnie u steru nawy państwowej, zwłaszcza tych, których
wrzask z tuby władzy jest najbardziej ordynarny, zapewni Polakom rychły
powrót do rynsztoka, z którego mozolnie wydobywali się w latach 90.
ubiegłego
wieku. Szczególna rola przypada tu piwu, torującemu dzieciom drogę do
pijaństwa
i narkomanii, a przy tym fałszywie prezentowanemu jako mało szkodliwe.
To reklamowe kłamstwo łatwo zdemaskować za pomocą danych z poniższej
tabeli.
Maksymalna dzienna dawka alkoholu średnio u dorosłych mężczyzn wynosi 60 g, u kobiet - 20 g, przy czym przewlekłe zatrucie z objawami uszkodzenia wątroby i mózgu na czele u wielu osób może pojawić się przy dawkach znacznie niższych i bardzo wcześnie. Zero tolerancji dla spożycia alkoholu podczas ciąży i karmienia piersią chroni dziecko przed trwałym uszkodzeniem, czy to w formie dyskretnych zmian psychosomatycznych, czy też w postaci plejady ciężkich chorób i niepełnosprawności. Zabici i ranni w wypadkach drogowych, są łatwo rozpoznawani jako ofiary zamroczenia alkoholem, co nie oznacza, że ich liczba jest większa od liczby ofiar „cichych”, w szczególności dzieci spłodzonych w upojeniu alkoholowym, bądź też ludzi zapadających na bezobjawowe zakażenia i choroby weneryczne, w tym wirusowe zapalenie wątroby typu B i C, HIV/AIDS, prowadzące do bezpłodności chlamydiozę i rzeżączkę, a do raka szyjki macicy – wirusy brodawczaka ludzkiego. Wymaga przypomnienia, zwłaszcza wśród młodzieży odurzającej się piwem, stary slogan oświaty zdrowotnej – ALKOHOL STRĘCZYCIELEM CHORÓB WENERYCZNYCH. Autorzy Narodowego Programu Zdrowia na lata 2007-2012 tradycyjnie nie dostrzegli udziału innych niż tytoń czynników rakotwórczych w wysokiej fali epidemii raka, która zbiera obfite żniwo także wśród osób poniżej 60 r. ż. (w roku 2005 nowotwór złośliwy był przyczyną zgonu 23 947 osób poniżej 60 r. ż., a udział zgonów na raka wśród wszystkich zgonów poniżej 65 r. ż. osiągnął 28,2%). Na początku 2005r. The Lancet opublikował artykuł pt. „Alkohol a zdrowie publiczne” zawierający ranking głównych zabójców ludzkości: nadciśnienie tętnicze – 4,4%, tytoń – 4,1%, alkohol – 4,0%. Ryzyko raka przypisane alkoholowi oszacowano zależnie od lokalizacji - od 37% w przypadku raka przełyku u mężczyzn do 7% raka piersi u kobiet. Alkohol jest też przyczyną 32% przypadków marskości wątroby. W cywilizowanym świecie artykuł wywołał poważną debatę publiczną. Międzynarodowa Agencja Badań nad Rakiem (IARC) od dawna uznaje alkohol etylowy za bezsporny czynnik rakotwórczy (monografie z roku 1988 i 2007). Opublikowany z końcem 2007r. Drugi Raport Światowego Funduszu Badań nad Rakiem i Amerykańskiego Instytutu Badań nad Rakiem p.t. „Żywność, Żywienie, Aktywność Fizyczna i Prewencja Raka w Perspektywie Globalnej” uwzględnił liczne badania epidemiologiczne dotyczące związku pomiędzy spożywaniem napojów alkoholowych a rakiem o różnej lokalizacji. Siłę dowodów na ryzyko raka jamy ustnej, gardła i krtani, przełyku, jelita grubego u mężczyzn oraz raka piersi u kobiet w następstwie spożywania napojów alkoholowych, panel badaczy uznał za przekonującą. Siłę dowodów na ryzyko raka wątroby oraz jelita grubego u kobiet w następstwie spożywania napojów alkoholowych panel badaczy uznał za prawdopodobną. W oparciu o bezsporne dowody z badań epidemiologicznych zalecono ograniczyć spożycie alkoholu przez osoby pijące napoje alkoholowe do nie więcej niż dwóch porcji dziennie dla mężczyzn i jednej porcji dziennie dla kobiet. Jedna porcja zawiera ok. 10 – 15 gramów alkoholu etylowego. Spośród wszystkich chorób układu krążenia jedynie prawdopodobny efekt ochronny przed chorobą wieńcową serca daje medyczne postawy dopuszczenia alkoholu do spożycia w powyższych dawkach dziennych, przy czym osoby, które piją napoje alkoholowe, mogą to robić tylko podczas posiłków. Gdyby nie to, ze względu na dowiedzioną rakotwórczość alkoholu, dla populacji generalnej wyznaczony byłby taki sam próg bezpieczeństwa jak dla kobiet w ciąży i dzieci - zero tolerancji. Dla alkoholu jako prawdopodobnej przyczyny raka wątroby dawki progowej nie ustalono, rakiem zagraża nawet najmniejsza jego ilość. Rak wątroby z reguły jest następstwem marskości wątroby wywołanej czy to wirusami, czy też substancjami chemicznymi. Już umiarkowane ilości alkoholu zwiększają ilości RNA wirusa zapalenia wątroby typu C krążącego we krwi jego nosicieli, z definicji bezobjawowych. Zakażenie wirusem wzw typu C występuje u 3% populacji świata, jest wyższe w krajach rozwiniętych, w 80% przechodzi w postać przewlekłą, z czego 15 – 20% przekształca się w marskość wątroby, a ta zaś u 1 - 4% na rok prowadzi do raka wątroby. Alkohol działa jako rozpuszczalnik ułatwiający penetrację do komórek innych kancerogenów, w szczególności pochodzących z dymu tytoniowego, żywności i napojów. Zaburza procesy syntezy, naprawy i metylacji DNA. Za czynnik rakotwórczy uznaje się aldehyd octowy powstający w wyniku metabolizmu alkoholu. Bakterie zasiedlające jelito grube charakteryzują się wysoką aktywnością dehydrogenazy, która utleniając alkohol w ścianie jelita prowadzi do pojawienia się w niej aldehydu octowego na poziomie 1 000 razy wyższym niż we krwi. Zanim będzie za późno, nie wolno przeoczyć obecności krwi w stolcu, ani zlekceważyć zmiany rytmu wypróżnień u osoby z dotychczasowym prawidłowym rytmem. Pijący alkohol muszą pamiętać, że cofanie się treści żołądkowej 40-krotnie zwiększa ryzyko raka przełyku. Reszta w ręku lekarzy. dr Zbigniew Hałat, lekarz specjalista epidemiolog
RAK
- ZAPOBIEGANIE ZACHOROWANIOM
|
MASOWE ZATRUCIE MÓZGÓW Lista ludzkich słabości nie ma końca. Wśród tysięcy –manii i -izmów w naszym kraju najwięcej ofiar pochłania toksykomania zwana alkoholizmem. Jaki jest pożytek z miliardów złotych pod groźbą egzekucji komorniczej wyrwanych z kieszeni polskich podatników na tzw. walkę z alkoholizmem łatwo sprawdzić w dniu zakończenia roku szkolnego, choćby w ogródku piwnym w warszawskich Łazienkach Północnych. Uczennice i uczniowie podstawówki, gimnazjum i liceum bez ograniczeń i to nieraz pod opieką pedagogów (!) z zapałem zatruwają swoje młode mózgi alkoholem w sposób zupełnie niedostrzegalny dla koncesjonowanych sprzedawców piwa i strażników miejskich, działających w imieniu tego samego samorządu, który udziela zezwoleń na obrót alkoholem. Edukacja alkoholowa Dziennik „Rzeczpospolita” 10. maja 2004r. tak relacjonuje wyższy już etap alkoholowej edukacji młodych Polaków: „Bójki z policją, rabunki, napady i kradzieże, pijani studenci demolujący autobus, rozbite samochody, ponad trzydzieści interwencji pogotowia - w taki sposób "bawili się" podczas Kortowiady studenci Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie. Już piątkowego wieczoru pogotowie i policja pojechały do studenckiego miasteczka Kortowo w Olsztynie, wezwane do nieprzytomnej kobiety. Leżała na brzegu Jeziora Kortowskiego otoczona grupą ok. 25 pijanych studentów i studentek. Grupa zaatakowała policyjny patrol. - Mężczyźni kopali funkcjonariuszy, próbowali ich pobić. W zajściu zatrzymanych zostało trzech najbardziej agresywnych uczestników - opowiada Anna Siwek, rzeczniczka olsztyńskiej policji. Tego samego wieczoru doszło w studenckim miasteczku do rozbojów i kradzieży oraz kilku kolizji spowodowanych przez pijanych kierowców. W sobotę w jednym ze studenckich klubów w bójce poturbowanych zostało kilka osób. Pies poszczuty przez właściciela pogryzł dwie osoby; studenci wybili szyby i zdemolowali autobus miejski stojący na pętli. Kilku złodziei recydywistów specjalnie odwiedziło Kortowo, by okradać pijanych żaków. Policja zatrzymała jedną z grup. Zanotowano kilka rozbojów i kradzieży pieniędzy i dokumentów w akademikach. Pijani studenci wychodzili na pobliską jezdnię, powodując trzy wypadki. Pogotowie odwiozło kilka osób do izby wytrzeźwień oraz do szpitala ze złamanymi rękami i nogami. I.T.”. Główni sponsorzy tych akademickich wydarzeń to: PZU S.A. (naturalnie!) i Kasztelan Browar Sierpc S. A. wchodzący w skład Grupy Carlsberg Okocim (JASNE!). W 2003 roku przychody browaru osiągnęły 96 mln, a czysty zysk 12,7 mln złotych. Jest więc za co upijać młodą polską inteligencję, a nawet łożyć na niewinne ofiary alkoholizmu przebywające w Specjalnym Ośrodku Szkolno – Wychowawczym w Sierpcu, który zapewnia całodobową opiekę dzieciom i młodzieży upośledzonej umysłowo. „Działalność placówki skupia się na zróżnicowanej i długotrwałej formie oddziaływań terapeutyczno-pedagogicznych, łącząc w sobie nauczanie, wychowanie i korygowanie braków i trwałych uszkodzeń.” Dobrze wyedukowanym absolwentom panująca nam władza zapewnia karierę w policji, prokuraturze lub sądownictwie pod kierunkiem starszych kolegów przyłapywanych za kierownicą w stanie wskazującym na spożycie. Można tu przytoczyć liczne materiały prasowe, ale byłoby to z krzywdą dla pełnego obrazu rzeczywistości nie opisanej przez media ze znanych dobrze szeregowym dziennikarzom powodów. Izba alkoholowa A co z piciem na służbie, np. w wojsku? „Życie Warszawy” z 10. stycznia 2004r. relacjonuje: „Mianem "niedopitej dziennikarki" określił Janusz Zemke wiceszef MON Ewę Ornacką, która w tekście na łamach ŻW ujawniła, że polscy żołnierze w Iraku leczą stres alkoholem. Sprawą skandalicznej wypowiedzi ministra zajęło się Centrum Monitoringu Wolności Prasy. Ornacka opisała przypadki awantur, do jakich ostatnio coraz częściej dochodzi w bazach w Babilonie, Al-Hillah i Karbali.” Nic dziwnego, że redaktorom naczelnym najbezpieczniej ujawnić zdarzenie z cyklu „w żałosnym świecie polskiej medycyny”, jak 3,7 promile alkoholu we krwi lekarza pogotowia, który choć według własnej opinii „nie czuł się pijany”, to - słaniając się - jednak nie potrafił uratować życia 88-letniej pacjentki. Płacimy na ekspedycję do Iraku, płacimy na Narodowy Fundusz Zdrowia, utrzymujemy też wybrańców narodu ogłupionego i bezczelną propagandą i alkoholem podczas kampanii 2001r. Oto relacja „Życia Warszawy” z 15. maja 2004r.: „Dość alkoholików w tym Sejmie - powiedział wczoraj Jan Rokita, sugerując, że Andrzej Lepper był pijany podczas debaty nad exposé Marka Belki. I zażądał przebadania lidera Samoobrony alkomatem. - Widziałem, jak Lepper słaniał się na sejmowym korytarzu - przekonywał Rokita. - Potoczny ogląd stanu Andrzeja Leppera wskazuje na upojenie alkoholowe - zaznaczył. Ale nawet Leppera przebił jego klubowy kolega Marian Curyło. Z sejmowej trybuny wygłosił chyba najbardziej niezwykłe przemówienie w historii polskiego parlamentaryzmu. "Panie marszałku! Panie premierze! Pozwól, że pozdrowię pana w języku arabskim: Salam malejko... Samoobrona gul gul. Mister". Z kolei red. Karol Mantys w „Superexpressie” z 15. maja 2004r. dokumentuje „- Na podstawie zewnętrznego wyglądu można stwierdzić, że poseł Lepper jest w stanie wskazującym na spożycie alkoholu! - Rokita już nie wytrzymał. Chwilę wcześniej szef Samoobrony zarzucił mu z mównicy sejmowej związki z Grzegorzem Wieczerzakiem. - Dość już tego! Dość alkoholików w tej izbie! Na każdym posiedzeniu jest po kilku pijanych! - Problem alkoholu czuć na sali... - również Jolanta Banach, szefowa klubu SdPl, postanowiła już nie owijać w bawełnę. Rokita zażądał natychmiastowego przerwania obrad i przebadania Leppera na obecność alkoholu we krwi. Zniknął: Leppera ostatecznie nikt nie przebadał. To zaś dlatego, że zanim ktokolwiek zdążył się zorientować, szef Samoobrony uciekł z Sejmu. Chleją na "otwartą colę": - Otwartą colę, poproszę... - barmanka w restauracji poselskiej doskonale wie, co oznacza takie zamówienie. I bynajmniej nie chodzi o colę, a po prostu o wódkę. Alkohol był w Sejmie od zawsze. Ale ostatnio posłowie posuwają się już do wyjątkowej bezczelności. Popijają nawet na sali sejmowej. I to podczas głosowań. Jak to robią, że nikt nie zwraca uwagi? Barmanka po zamówieniu otwartej coli opróżnia po prostu puszkę z zawartości, a napełnia ją alkoholem. Dodaje do tego słomkę i już poseł może spokojnie wejść na salę sejmową przez nikogo nie podejrzewany. No i kto udowodni, że poseł ma w puszce alkohol. Proceder wprost kwitnie podczas długich nocnych głosowań.” Nie wiemy co w tym czasie porabia straż marszałkowska, ale dzięki red. Agacie Rowińskiej z „Superexpressu” wiemy czym zajmuje się stołeczna straż miejska, ta sama, którą prezydent Lech Kaczyński chce wyposażyć w broń palną: „Kilka minut przed godz. 17 w piątek do naszej redakcji dzwoni oburzony Czytelnik. - Wracam właśnie z wnuczkiem ze spaceru i nie mogę w to uwierzyć - relacjonuje zbulwersowany. - Strażnicy miejscy bawią się w najlepsze w parku Młocińskim! Osiem minut później nasz reporter już jedzie na miejsce radosnej balangi przy ul. Papirusów. I co tam widzi? Zaparkowany wóz straży miejskiej. Obok drewniana altana. W niej na stole beczka z piwem, plastikowe kubki ze złocistym płynem i wódeczka. Wystawili się: Wśród dwudziestu świetnie bawiących się przy muzyce osób - dwóch umundurowanych strażników miejskich. Chętnie żartują z rozrywkową grupą i elegancko przypalają paniom papierosy. Obserwujemy dalej. Spacerujący ludzie, w tym matki z dziećmi, z zaciekawieniem i zdziwieniem przyglądają się balandze. O godz. 18 strażnicy kończą imprezkę. Wsiadają do auta i udają się na patrol. Reszta grupy bawi się dalej. A mandaty gdzie? Czy tak ma wyglądać pilnowanie warszawiaków, by w miejscach publicznych nie pili alkoholu? - Strażnicy mieli w tym czasie godzinną przerwę, która przysługuje im w trybie 12-godzinnej zmiany pracy - tłumaczy nam Adam Godlewski (28 l.) z biura prasowego straży miejskiej. - Jeśli funkcjonariusze byli w parku dłużej niż godzinę, zostaną wobec nich wyciągnięte konsekwencje - zapewnia nas. Tak czy inaczej, na służbie czy nie, za popijanie pod chmurką straż ma wlepiać mandaty. Obserwowani i sfotografowani przez nas funkcjonariusze, zamiast interweniować - przyklasnęli imprezce. Zresztą wg naszych wyliczeń bawili w parku dłużej niż godzinę. Beczka piwa, butelka wódki, drewniana altanka w środku lasu - żyć nie umierać. Tylko co z zakazem picia pod chmurką?” Nic dziwnego, że z badań przeprowadzonych w warszawskich szkołach przez Instytut Psychiatrii i Neurologii wynika, że próby picia ma za sobą 92% gimnazjalistów z klas trzecich i 98% uczniów drugich klas szkół ponadgimnazjalnych. 90% uczniów podało, że nie ma trudności z zakupem piwa, a 80% - wódki. Warszawska młodzież szkolna pije dla: odprężenia (31%), dobrej zabawy (28%), towarzystwa (25%) i zapomnienia o swoich problemach (19%). Z punktu widzenia nauki sprawa jest oczywista. Alkohol i
inne trucizny
mózgu zapewniają ludziom wyższą samoocenę, pewność siebie, dobry
nastrój,
wręcz poczucie szczęścia. Mniejszym kosztem niż zdrowotne i społecznie
następstwa toksykomanii, ale przecież nie za darmo, to samo można
uzyskać,
oddając się innymi niż alkoholizm nałogom. Wiedzą o tym dobrze rzesze
uzależnionych
od hazardu, seksu, pracy, władzy, zakupów, imprez, telewizji itd.
Osiągnięta
satysfakcja powoduje, że w mózgu pojawia się odpowiednio wysoki poziom
serotoniny zwanej hormonem szczęścia. Ci, którzy są wolni od nałogów,
aby
uciec przed lękiem lub depresją, garściami pochłaniając leki hamujące
wychwyt
serotoniny. Są też tacy, którzy, chcąc uwolnić siebie, albo swoich
bliskich,
od nałogów z alkoholowym na czele, dosypują do pokarmów azjatycki
korzeń
szczęścia - kudzu. W dawkach dozwolonych aktywne składniki
tego suplementu
żywności nie tylko utrzymują w mózgu wysoki poziom serotoniny, ale też
chronią przed kacem, poprawiają koncentrację, a nawet łagodzą objawy
migreny
i parkinsonizmu. Ważne jest pochodzenie surowca, bo korzeń może być
skażony
np. strontem, tytanem, czy glinem, jeżeli rośliny wykorzystywano do
biologicznej
dekontaminacji gleb. Akurat w dniu alkoholowej debaty w Sejmie,
produkt
KUDZU ROOT firmy K&K BIOPLUS otrzymał wyróżnienie w
konkursie
"Ziołowe Oskary 2003". Konkurs był ogłoszony przez redakcję
miesięcznika
„Moje Zdrowie” w czterech kategoriach. Przyznano 4 oskary i jedno
wyróżnienie.
Wyniki konkursu przedstawiono podczas uroczystości Dnia Polskiej
Farmacji
14. maja b.r. w Hotelu Europejskim, w Warszawie, gdzie byli obecni
czołowi
przedstawiciele świata farmacji z Polski i zagranicy,
reprezentant
Komisji Europejskiej oraz parlamentarzyści. To daje jakąś nadzieję…
dr Zbigniew Hałat, lekarz specjalista epidemiolog
|
Medycyna i prawo a alkohol W 1999r. policja zatrzymała 200 000 nietrzeźwych kierowców. Przerażają wyniki badań wszystkich kierowców w ramach policyjnych blokad dróg - od 10 do 20% prowadzi pojazdy, będąc pod wpływem alkoholu. Od 15. grudnia 2000r. prowadzenie pojazdu w stanie nietrzeźwości jest przestępstwem zagrożonym karą więzienia do lat 2. Zamroczenie alkoholem jest mocno osadzone w naszej tradycji. Nie spotyka się z potępieniem otoczenia. Tym łatwiej o lekceważenie skutków spożycia alkoholu, zwłaszcza w ilości uznawanej powszechnie za niewielką. Warto poznać i upowszechnić poniższe informacje, aby uratować wielu ludziom życie, zdrowie, wolność i majątek. Promile alkoholu we krwi W rozumieniu polskiego prawa
lub
0,5 promila alkoholu we krwi oznacza, że w 1 litrze krwi jest 0,5 grama czystego alkoholu. Krew jest tu przykładowym płynem ciała, gdyż podobne
stężenie jak we
krwi występuje w innych płynach ciała.
Waga spożytego alkoholu Napój zawierający powyżej 1,2 % objętościowych alkoholu
obowiązkowo
znakuje się,
Np.: 1,5 % obj. oznacza, że w 100 mililitrach napoju jest 1,5 mililitra alkoholu.Ale do obliczenia promili alkoholu we krwi potrzebna jest waga spożytego alkoholu wyrażona w gramach, a nie jego objętość wyrażona w mililitrach. Wagę alkoholu w 100 mililitrach napoju alkoholowego
oblicza się,
mnożąc podaną liczbę % obj. przez 0,8 grama,
Np. Napój o mocy 5 % obj.:
Jak widać, aby określic ilość spożytego alkoholu należy znać moc i objętość wypitych napojów, gdyż kufelek mocnego piwa może zawierać tyle samo czystego alkoholu, co "setka" wódki. piwo 12% zawiera 9,6 grama alkoholu w 100 mililitrach (12 x 0,8 = 9,6g),
Przyjmuje się, że płyny ciała stanowią 60% ogólnej wagi
ciała kobiety
i 70% ogólnej wagi ciała mężczyzny.
Skutki spożycia alkoholu Skutki spożycia tej samej wagi alkoholu są inne u kobiet
i inne u mężczyzn,
ponieważ
Przykład I Kobieta o wadze ciała 55 kg i mężczyzna o wadze ciała 95
kg wypili po
1/2 litrowej butelce 5% piwa.
K o b i e t a 20 gramów alkoholu uległo rozcieńczeniu w 33 kg (= 33
000 gramów) płynów
ciała kobiety.
M ę ż c z y z n a 20 gramów alkoholu uległo rozcieńczeniu w 66 kg (= 66
000 gramów) płynów
ciała mężczyzny.
P o r ó w n a n i e s y t u a c j i k o b i e t y i m ę ż c z y z n y Po wypiciu tylko jednej butelki 5% piwa kobieta o wadze ciała 55 kg była nietrzeźwa w rozumieniu prawa i podlegałaby karze więzienia do lat 2, gdyby w tym stanie zasiadła za kierownicą. Takiej samej karze podlegałby mężczyzna o wadze ciała 95 kg, gdyby zasiadł za kierownicą po wypiciu piwa o mocy większej niż 5%, np. gdyby wypił 1/2 litrową butelkę 8,5% piwa. W 100 ml piwa o mocy 8,5% obj. jest 8,5 ml alkoholu, który waży 6,8 g, skoro 1 ml alkoholu waży 0,8 g. W 500 ml tego piwa - czyli w jego półlitrowej butelce - jest 34 g alkoholu. Ta ilość rozciencza się w 66 kg płynów ciała mężczyzny, który waży 95 kg (płyny stanowią 70% wagi ciała u mężczyzn). 34 g czystego alkoholu w 66 kg płynów ciała oznacza, że stężenie alkoholu w płynach ciała wynosi 0,52 promile. W rozumieniu Art. 115 § 16. Kodeksu Karnego stan nietrzeźwości zachodzi, gdy zawartość alkoholu we krwi przekracza 0,5 promila. Tempo wychodzenia ze stanu nietrzeźwości Szybkość
obniżania się poziomu alkoholu we krwi
jest różna u kobiet i mężczyzn:
Przykład II Kobieta o wadze ciała 55 kg i mężczyzna o wadze ciała 95
kg wypili po
4 kieliszki - "pięćdziesiątki" 40% wódki.
K o b i e t a 64 gramy alkoholu uległy rozcieńczeniu w 33 kg (= 33 000
gramów) płynów
ciała kobiety.
M ę ż c z y z n a 64 gramy alkoholu uległy rozcieńczeniu w 66 kg (= 66 000
gramów) płynów
ciała mężczyzny.
P o r ó w n a n i e s y t u a c j i k o b i e t y i m ę ż c z y z n y Po wypiciu 4 "pięćdziesiątek" 40% wódki kobieta o wadze ciała 55 kg przez 14 - 17 godzin była nietrzeźwa w rozumieniu prawa i podlegałaby karze więzienia do lat 2, gdyby w tym stanie zasiadła za kierownicą. Gdyby o godz. 23 miała 1,9 promila alkoholu we krwi, za kierownicą mogłaby zasiąść nie wczesniej niż o godz.16 dnia następnego. O godz. 7 rano dnia następnego ta kobieta miałaby we krwi jeszcze od 1,1 do1,2 promila alkoholu - ponad dwa razy więcej niż poziom pozwalający na kierowanie pojazdami bez zagrożenia karą więzienia do lat 2. Takiej samej karze podlegałby mężczyzna o wadze ciała 95 kg, gdyby w następstwie wypicia 1/2 litra 40% wódki (160 gramów czystego alkoholu) o godz. 23 miał 2,4 promila alkoholu we krwi i zasiadł za kierownicą przed godz.18 dnia następnego. Kiedy zawartość alkoholu we krwi prowadzi do stężenia przekraczającego 0,5 promila ? Spożyty alkohol wchłania się do krwi przez pewnien czas. Stężenie alkoholu we krwi szybko narasta przez pierwsze 30 minut po spożyciu (przy pustym żołądku połowa dawki wchłania się po 15 minut od spożycia), ale nadal pozostaje pewna ilość, która wchłonie się później, do jednej - dwóch (i więcej) godzin. Bywa tak, że wsiadając do samochodu tuż po wypiciu napoju alkoholowego, kierowca ma 0,1 promila alkoholu we krwi, po 15 minutach - 0,4 promila, a po pół godzinie - już 0,8 promila, więc popełnia przestępstwo zagrożone karą więzienia do lat 2. Tempo wchłaniania alkoholu, jak i tempo wychodzenia ze stanu nietrzeźwosci, zależy od bardzo wielu czynników. Nie ma skutecznych sposobów spowolnienia bądź przyspieszenia procesów przebiegających w organizmie. Poza tym nawet najmniejsza ilość alkoholu może wywołać napad objawów o wiele cięższych niż wyżej opisane. Im dłuższy czas, który upłynie od użycia alkoholu, tym większa pewnosć, że proces eliminacji alkoholu przebiegnie prawidłowo i nadejdzie pora - wyznaczona na podstawie podanych wyżej obliczeń - bezpiecznej jazdy. Prowadząc pojazd po użyciu alkoholu, nigdy nie
wolno liczyć na uniknięcie
zasłużonej kary, ani na bezkolizyjny przejazd - wolny od ryzyka
spowodowania
katastrofy, której skutkiem będzie śmierć
człowieka.
|
Po litrze do szpitala (INF. WŁ.) 5 promili alkoholu we krwi miał 40-letni rowerzysta, który na swoje szczęście wpadł do rowu, a nie pod koła samochodu. Obecnie przebywa na oddziale intensywnej terapii w szpitalu w Rabce. Opiekujący się nim lekarz powiedział nam wczoraj po południu, że chory z przepicia "czuje się już dobrze". Obliczyliśmy, że 5 promili alkoholu osiąga się po wypiciu niemal 1 litra 40-procentowego alkoholu. Wyliczenia dotyczą osoby ważącej 80 kilogramów Podajemy kilka wyliczeń, które pomogą zorientować się, jakie stężenie alkoholu we krwi osiąga się po wypiciu określonej dawki. * Zakładamy, że ktoś pił piwo o zawartości 5,7 proc. alkoholu. Podajemy wyliczenia w promilach dla - najpierw - osoby ważącej 60 kg, obok - dla kogoś, kto waży 90 kg (nie zakładamy upływu czasu od wypicia ostatniego piwa czy kieliszka). 0,5 l (jedno duże piwo) - 0,67 - 0,44; 1 l (dwa duże piwa) - 1,34 - 0,89; 1,5 l (3) - 2,01 - 1,34; 2 l (4) - 2,68 - 1,78; 3 l (6) - 4,02 - 2,67; 4 l (8) - 5,36 - 3,57; 5 l (10) - 6,71 - 4,47. * Przy założeniu, że chodzi o 40-procentowy alkohol: 100 g ("setka")- 0,76 - 0,51; 200 g - 1,53 - 1,02; 500 g (pół litra) - 3,83 - 2,55; 1000 G (litr) - 7,66 - 5,11; 1500 g (1,5 litra) - 11,5 - 7,66. Warto pamiętać, że zawartość promili dla poszczególnych osób może się różnić, ponieważ każdy z nas ma inną tolerancję na alkohol, co wynika z przemiany materii. 0,3 - 0,5 - upośledzenie koordynacji ruchowo-wzrokowej, zaburzenie równowagi, euforia i obniżenie krytycyzmu; 0,5 - 0,7 - zaburzenia sprawności ruchowej, nadmierna pobudliwość i gadatliwość, obniżenie samokontroli oraz błędna ocena własnych możliwości; 0,7 - 2,0 - zaburzenia równowagi i koordynacji ruchowej, błędy w logicznym myśleniu, opóźnienie czasu reakcji, wyraźna drażliwość, zachowanie agresywne, wzrost ciśnienia krwi, przyśpieszona akcja serca; 2,0 - 3,0 - zaburzenia mowy i równowagi, senność, znacznie obniżona zdolność do kontroli własnych zachowań; 3,0 - 4,0 - spadek ciśnienia krwi, obniżenie ciepłoty ciała, zanik odruchów fizjologicznych, zaburzenia świadomości prowadzące do śpiączki; powyżej 4,0 - stan poważnego zagrożenia życia.
(K.W) |
Aktualność poniższych przepisów prawnych należy
sprawdzić
najlepiej na
serwerze sejmowym
(artykuły kodeksu dotyczące bezpieczeństwa w komunikacji
i z nim związane;
Ustawa z dnia 6 czerwca
1997 r. Kodeks karny.
Rozdział XXI
Art. 173. podlega karze pozbawienia wolności od roku do lat 10. § 2. Jeżeli sprawca działa
nieumyślnie,
§ 3. Jeżeli następstwem
czynu określonego w § 1 jest śmierć
człowieka lub ciężki uszczerbek na zdrowiu wielu osób, sprawca
§ 4. Jeżeli następstwem
czynu określonego w § 2 jest śmierć
człowieka lub ciężki uszczerbek na zdrowiu wielu osób, sprawca
Art. 174. podlega karze pozbawienia wolności od 6 miesięcy do lat 8. § 2. Jeżeli sprawca działa
nieumyślnie,
Art. 175. podlega karze pozbawienia wolności do lat 3. Art. 176. § 2. Wobec sprawcy przestępstwa określonego w art. 173 § 1 lub 2 sąd może zastosować nadzwyczajne złagodzenie kary, jeżeli sprawca dobrowolnie uchylił niebezpieczeństwo grożące życiu lub zdrowiu wielu osób. Art. 177. podlega karze pozbawienia wolności do lat 3. § 2. Jeżeli następstwem
wypadku jest śmierć innej osoby
albo ciężki uszczerbek na jej zdrowiu, sprawca
§ 3. Jeżeli pokrzywdzonym jest wyłącznie osoba najbliższa, ściganie przestępstwa określonego w § 1 następuje na jej wniosek. Art. 178. § 2. Skazując sprawcę, który popełnił przestępstwo określone w art. 173, 174 lub 177 w warunkach określonych w § 1, sąd może orzec podanie wyroku do publicznej wiadomości. Art. 178a. podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do lat 2. § 2. Kto,
znajdując się w stanie nietrzeźwości lub
pod wpływem środka odurzającego, prowadzi na drodze publicznej lub
w
strefie zamieszkania inny pojazd niż określony w § 1,
§ 3. W razie skazania za przestępstwo określone w § 1 lub 2 sąd może orzec podanie wyroku do publicznej wiadomości. Art. 179. podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do lat 2. Art. 180. podlega karze pozbawienia wolności od 3 miesięcy do lat 5. Art. 39. 1) pozbawienie praw publicznych, 2) zakaz zajmowania określonego stanowiska, wykonywania określonego zawodu lub prowadzenia określonej działalności gospodarczej, 3) zakaz prowadzenia pojazdów, 4) przepadek przedmiotów, 5) obowiązek naprawienia szkody, 6) nawiązka, 7) świadczenie pieniężne, 8) podanie wyroku do publicznej wiadomości. Art. 42. § 2. Sąd orzeka zakaz prowadzenia wszelkich pojazdów mechanicznych albo pojazdów mechanicznych określonego rodzaju, jeżeli sprawca w czasie popełnienia przestępstwa wymienionego w § 1 był w stanie nietrzeźwości, pod wpływem środka odurzającego lub zbiegł z miejsca zdarzenia określonego w art. 173, 174 lub 177. § 3. Sąd może orzec zakaz prowadzenia wszelkich pojazdów mechanicznych na zawsze, jeżeli sprawca w czasie popełnienia przestępstwa określonego w art. 173 lub 174, którego następstwem jest śmierć innej osoby lub ciężki uszczerbek na jej zdrowiu, albo w czasie popełnienia przestępstwa określonego w art. 177 § 2 lub w art. 355 § 2 był w stanie nietrzeźwości, pod wpływem środka odurzającego lub zbiegł z miejsca zdarzenia. § 4. Sąd orzeka zakaz prowadzenia wszelkich pojazdów mechanicznych na zawsze w razie ponownego skazania osoby prowadzącej pojazd mechaniczny w warunkach określonych w § 3. Art. 47. § 2. W razie skazania za przestępstwo przeciwko środowisku, sąd może orzec nawiązkę na wskazany cel społeczny związany z ochroną środowiska. Art. 47a. Art. 48. § 2. Nawiązka określona w art. 47 § 2 może być orzeczona w wysokości od trzykrotnego do dwudziestokrotnego najniższego wynagrodzenia w czasie orzekania w pierwszej instancji. § 3. Nawiązkę określoną w art. 47a orzeka się w wysokości od trzykrotnego do stukrotnego najniższego wynagrodzenia w czasie orzekania w pierwszej instancji. Art. 49. Art. 49a. § 2. Świadczenie pieniężne określone w § 1 nie może przekroczyć dziesięciokrotności najniższego wynagrodzenia w czasie orzekania w pierwszej instancji. Art. 84. § 2. Przepisu § 1 nie stosuje się, jeżeli środek karny wymieniony w art. 39 pkt 3 orzeczono na podstawie art. 42 § 2 lub 3 Art. 115. 1) zawartość alkoholu we krwi przekracza 0,5 promila albo prowadzi do stężenia przekraczającego tę wartość lub 2) zawartość alkoholu w 1 dm3 wydychanego powietrza przekracza 0,25 mg albo prowadzi do stężenia przekraczającego tę wartość. Art. 244. Art. 355. podlega karze aresztu wojskowego albo pozbawienia wolności do lat 3. § 2. Jeżeli następstwem
wypadku określonego w § 1 jest
śmierć innej osoby lub ciężki uszczerbek na jej zdrowiu, sprawca
§ 3. Przepisy art. 42 i 178
stosuje się odpowiednio.
Kodeks wykroczeń Ustawa z dnia 20 maja 1971 r. Kodeks wykroczeń
pełny i jednolity tekst ustawy wg stanu
prawnego na 1. stycznia 2001r.
Rozdział XI Wykroczenia przeciwko bezpieczeństwu i porządkowi w komunikacji. Art. 84. - podlega karze aresztu
albo grzywny.
- podlega karze aresztu,
ograniczenia wolności albo
grzywny.
§ 2. Tej samej karze podlega, kto
samowolnie niszczy, uszkadza,
usuwa lub ustawia znak turystyczny.
§ 3. W razie popełnienia wykroczenia
określonego w § 1 lub
2 można orzec obowiązek zapłaty równowartości zniszczonego lub
uszkodzonego
przedmiotu albo obowiązek przywrócenia do stanu poprzedniego.
- podlega karze grzywny.
§ 2. Kto dopuszcza się wykroczenia
określonego w § 1, znajdując
się w stanie po użyciu alkoholu lub podobnie działającego środka,
- podlega karze aresztu,
ograniczenia wolności albo
grzywny.
§ 3. W razie popełnienia wykroczenia
określonego w § 1 przez
osobę prowadzącą pojazd można orzec zakaz prowadzenia pojazdów.
- podlega karze aresztu
albo grzywny nie niższej niż
50 złotych.
§ 2. Kto, znajdując się w stanie po
użyciu alkoholu lub
podobnie działającego środka, prowadzi na drodze publicznej lub w
strefie
zamieszkania inny pojazd niż określony w § 1,
- podlega karze aresztu do
14 dni albo grzywny.
§ 3. W razie popełnienia wykroczenia
określonego w § 1 lub
2 orzeka się zakaz prowadzenia pojazdów.
- podlega karze grzywny.
- podlega karze grzywny
albo karze nagany.
- podlega karze grzywny
albo karze nagany.
- podlega karze grzywny do
1.500 złotych albo karze
nagany.
- podlega karze grzywny
albo karze nagany.
§ 2. Kto w celu uniknięcia kontroli
nie stosuje się do sygnału
osoby uprawnionej do kontroli ruchu drogowego, nakazującego zatrzymanie
pojazdu,
- podlega karze aresztu
albo grzywny.
§ 3. W razie popełnienia wykroczenia
określonego w § 2 można
orzec zakaz prowadzenia pojazdów.
- podlega karze aresztu
albo grzywny.
§ 2. W razie popełnienia wykroczenia,
o którym mowa w §
1 orzeka się zakaz prowadzenia pojazdów.
- podlega karze grzywny.
§ 2. Tej samej karze podlega, kto
prowadzi na drodze publicznej
pojazd pomimo braku dopuszczenia pojazdu do ruchu.
- podlega karze grzywny do
250 złotych albo karze nagany.
1) dopuszcza do prowadzenia pojazdu
na drodze publicznej
lub w strefie zamieszkania osobę nie mającą sprawności fizycznej lub
psychicznej
w stopniu umożliwiającym należyte prowadzenie pojazdu;
2) dopuszcza do prowadzenia pojazdu
na drodze publicznej
osobę nie mającą wymaganych uprawnień;
3) dopuszcza do prowadzenia pojazdu
na drodze publicznej
lub w strefie zamieszkania osobę znajdującą się w stanie po użyciu
alkoholu
lub podobnie działającego środka;
4) dopuszcza pojazd do jazdy na
drodze publicznej pomimo
braku wymaganych dokumentów stwierdzających dopuszczenie pojazdu do
ruchu;
5) dopuszcza pojazd do jazdy na
drodze publicznej, pomimo
że pojazd nie jest należycie zaopatrzony w wymagane urządzenia i
przyrządy
albo pomimo że nie nadają się one do spełnienia swego przeznaczenia;
6) dopuszcza do korzystania z
pojazdu samochodowego w sposób
niezgodny z jego przeznaczeniem,
- podlega karze grzywny.
§ 2. Tej samej karze za czyny
określone w § 1 pkt 1, 3-6
oraz za nieumyślne dopuszczenie do prowadzenia pojazdu na drodze
publicznej
przez osobę nie mającą wymaganych uprawnień podlega dyspozytor pojazdu
lub osoba, do której obowiązków należą jego czynności, a jeżeli takiej
osoby nie wyznaczono - kierownik jednostki dysponującej pojazdem.
- podlega karze grzywny.
§ 2. Kto, nie będąc do tego
uprawnionym, używa w pojeździe
sygnałów świetlnych w postaci niebieskich lub czerwonych świateł
błyskowych
albo sygnału dźwiękowego o zmiennym tonie,
- podlega karze aresztu do
14 dni albo grzywny.
§ 3. Urządzenia lub elementy
oznakowania, o których mowa
w § 1 i 2, podlegają przepadkowi, choćby nie stanowiły własności
sprawcy.
- podlega karze grzywny do
3.000 złotych albo karze
nagany.
- podlega karze grzywny
albo karze nagany.
1) bez zezwolenia zajmuje drogę
publiczną lub pas drogowy,
urządzenia lub budynek drogowy, na cele nie związane z gospodarką i
komunikacją
drogową;
2) niszczy lub uszkadza drogę
publiczną lub drogę w strefie
zamieszkania, przynależności lub urządzenia drogowe;
3) usuwa lub niszczy zasłony
odśnieżne;
4) prowadzi roboty w pasie drogowym
bez zezwolenia lub
wbrew obowiązkowi nie przywraca tego pasa do stanu użyteczności,
§ 2. Tej samej karze podlega, kto przy zadrzewianiu lub zakrzewianiu albo przy prowadzeniu robót ziemnych nie zachowuje przepisowej odległości od linii kolejowych. Art. 100. 1) zaorywa lub w inny sposób zwęża
pas drogowy lub pas
przydrożny;
2) włóczy po drodze publicznej lub
porzuca na niej przedmioty
albo używa pojazdów niszczących nawierzchnię drogi;
3) uszkadza rowy, skarpy nasypów lub
wykopów albo samowolnie
rozkopuje drogę publiczną;
4) wypasa zwierzę gospodarskie w
pasie drogowym,
- podlega karze grzywny do
1.000 złotych albo karze
nagany.
- podlega karze grzywny do
1.000 złotych albo karze
nagany.
- podlega karze grzywny do
1.000 złotych albo karze
nagany.
- podlega karze grzywny
albo karze nagany.
1) bez wymaganej koncesji,
2) bez wymaganego zezwolenia na
przewóz osób lub rzeczy
albo nie przestrzega warunków w nim określonych,
3) bez wymaganego zezwolenia na
przewóz, który zaczyna
się i kończy na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, pojazdem
zarejestrowanym
za granicą (kabotaż),
4) bez dokumentów wymaganych zgodnie
z umową europejską,
dotyczącą międzynarodowego przewozu drogowego towarów niebezpiecznych
(ADR),
5) bez świadectwa wymaganego zgodnie
z umową o międzynarodowych
przewozach szybko psujących się artykułów żywnościowych i o specjalnych
środkach transportu przeznaczonych do tych przewozów (ATP),
6) bez zezwolenia na przejazd
pojazdu, z ładunkiem lub
bez ładunku, o masie, naciskach osi lub wymiarach przekraczających
wielkości
określone w odrębnych przepisach,
7) bez formularza jazdy lub z
nieprawidłowo wypełnionym
formularzem, przy wykonywaniu przewozu okazjonalnego, wahadłowego lub
przewozu
osób na potrzeby własne,
8) bez uiszczenia opłat
obowiązujących w międzynarodowym
transporcie drogowym,
9) nie przestrzegając przepisów o
czasie pracy i odpoczynku
kierowców,
- podlega karze grzywny.
§ 2. Orzekanie w sprawach
wymienionych w ust. 1 następuje
na wniosek właściwego organu kontroli lub organu udzielającego koncesji
na wykonywanie międzynarodowego transportu drogowego.
Prawo o ruchu drogowym Ustawa z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 1997 r. Nr 98, poz. 602) Art. 45. 1) kierowania pojazdem, prowadzenia kolumny pieszych, jazdy wierzchem lub pędzenia zwierząt osobie w stanie nietrzeźwości, w stanie po użyciu alkoholu lub środka działającego podobnie do alkoholu, (...) Art. 126. 2. Przepisu ust. 1 nie stosuje się, jeżeli stan osoby podlegającej badaniu uniemożliwia jego przeprowadzenie urządzeniem elektronicznym. W takim przypadku ustalenie zawartości w organizmie alkoholu następuje na podstawie badania krwi lub moczu. 3. Badanie w celu ustalenia zawartości w organizmie alkoholu może być przeprowadzone również w razie braku zgody kierującego, o czym należy go uprzedzić. 4. Warunki oraz sposób przeprowadzania badań, o których mowa w ust. 1 i 2, określają odrębne przepisy. Art. 127. 2. Przepisu ust. 1 nie stosuje się, jeżeli stan osoby podlegającej badaniu uniemożliwia jego przeprowadzenie metodą nie wymagającą badania laboratoryjnego. W takim przypadku ustalenie w organizmie obecności środka działającego podobnie do alkoholu następuje na podstawie badania krwi lub moczu. 3. Badanie w celu ustalenia w organizmie obecności środka działającego podobnie do alkoholu może być przeprowadzone również w razie braku zgody kierującego, o czym należy go uprzedzić. 4. Minister Zdrowia i Opieki Społecznej określi, w drodze rozporządzenia, warunki i sposób przeprowadzania badań na obecność w organizmie środków działających podobnie do alkoholu. Art. 128. 2. Badaniu, o którym mowa w ust. 1, można poddać także inną osobę, jeżeli zachodzi uzasadnione podejrzenie, że mogła kierować pojazdem uczestniczącym w wypadku drogowym, w którym jest zabity lub ranny. 3. Osoby, o których mowa w ust. 1 i 2, mają prawo żądać od organu kontroli ruchu drogowego przeprowadzenia badania krwi lub moczu w celu ustalenia zawartości w organizmie alkoholu lub środka działającego podobnie do alkoholu. Art. 135. 1) zatrzyma prawo jazdy za pokwitowaniem w razie: 2. Pokwitowanie zatrzymania prawa jazdy z przyczyn, o których mowa w ust. 1 pkt 1 lit. b)-d) oraz w pkt 2, uprawnia do kierowania pojazdem w ciągu 7 dni.a) stwierdzenia, że kierujący pojazdem znajduje się w stanie nietrzeźwości lub stanie po użyciu alkoholu albo środka działającego podobnie do alkoholu,2) może zatrzymać prawo jazdy za pokwitowaniem w razie uzasadnionego podejrzenia, że kierowca popełnił przestępstwo lub wykroczenie, za które może być orzeczony zakaz prowadzenia pojazdów. Art. 136. 2. W razie przeprowadzenia badania krwi lub moczu dla
oceny trzeźwości
lub zawartości środka działającego podobnie do alkoholu, prawo jazdy
przekazuje
się wraz z wynikiem tego badania. Jeżeli jednak wynik tego badania nie
został uzyskany w ciągu 30 dni od dnia zatrzymania prawa jazdy, należy
niezwłocznie zwrócić je właścicielowi.
Ustawa z dnia 27 kwietnia 2001 r. o zmianie ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi, ustawy o radiofonii i telewizji oraz ustawy o opłacie skarbowej. (Dz. U. z dnia 13 czerwca 2001 r.Nr 60, poz. 610) Art. 1. W ustawie z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (Dz. U. Nr 35, poz. 230, z 1984 r. Nr 34, poz. 184, z 1987 r. Nr 33, poz. 180, z 1989 r. Nr 35, poz. 192, z 1990 r. Nr 34, poz. 198 i Nr 73, poz. 431, z 1991 r. Nr 73, poz. 321 i Nr 94, poz. 419, z 1993 r. Nr 40, poz. 184, z 1996 r. Nr 127, poz. 593, z 1997 r. Nr 88, poz. 554, Nr 113, poz. 732 i Nr 121, poz. 770, z 1998 r. Nr 106, poz. 668 oraz z 2000 r. Nr 12, poz. 136 i Nr 120, poz. 1268) wprowadza się następujące zmiany: 1) w art. 3 w ust. 2, 5 i 6, w art. 31 w ust. 3, w art. 37 w ust. 3 oraz w art. 38 użyte w różnych przypadkach wyrazy "Minister Zdrowia i Opieki Społecznej" zastępuje się użytymi w odpowiednich przypadkach wyrazami "minister właściwy do spraw zdrowia" oraz w art. 28 w ust. 2 wyrazy "Minister Zdrowia i Opieki Społecznej" zastępuje się wyrazami "Minister właściwy do spraw zdrowia"; 2) po art. 2 dodaje się art. 21 w brzmieniu: 2) promocja napojów alkoholowych - publiczną degustację napojów alkoholowych, rozdawanie rekwizytów związanych z napojami alkoholowymi, organizowanie premiowanej sprzedaży napojów alkoholowych, a także inne formy publicznego zachęcania do nabywania napojów alkoholowych z wyłączeniem konkursów opartych na zakupie napojów alkoholowych, 3) reklama napojów alkoholowych - publiczne rozpowszechnianie znaków towarowych napojów alkoholowych lub symboli graficznych z nimi związanych, a także nazw i symboli graficznych przedsiębiorców produkujących napoje alkoholowe, nieróżniących się od nazw i symboli graficznych napojów alkoholowych, służące popularyzowaniu znaków towarowych napojów alkoholowych; za reklamę nie uważa się informacji używanych do celów handlowych pomiędzy przedsiębiorcami zajmującymi się produkcją, obrotem hurtowym i handlem napojami alkoholowymi, 4) sponsorowanie - bezpośrednie lub pośrednie finansowanie lub współfinansowanie działalności osób fizycznych, osób prawnych lub jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej dla upowszechniania, utrwalania lub podniesienia renomy nazwy, producenta lub dystrybutora, znaku towarowego lub innego oznaczenia indywidualizującego przedsiębiorcę, jego działalność, towar lub usługę, 5) informowanie o sponsorowaniu - prezentowanie informacji zawierającej nazwę sponsora lub jego znak towarowy w związku ze sponsorowaniem, 6) wydzielone stoisko - miejsce ekspozycji napojów alkoholowych w punkcie sprzedaży, w którym sprzedawca prowadzi bezpośrednią sprzedaż napojów alkoholowych, za ladą wydzielającą to miejsce od pozostałej części punktu; w przypadku punktów prowadzących sprzedaż samoobsługową wydzielonym stoiskiem jest oddzielony od pozostałych ciąg handlowy lub lada zamknięte własną kasą fiskalną rejestrującą prowadzoną sprzedaż; w wydzielonym stoisku nie powinny być sprzedawane inne towary niż napoje alkoholowe, 7) obrót hurtowy napojami alkoholowymi - zakup napojów alkoholowych w celu dalszej ich odsprzedaży przedsiębiorcom posiadającym właściwe zezwolenia."; 3) w art. 3 w ust. 3 w pkt 8 kropkę zastępuje się przecinkiem i dodaje się pkt 9 w brzmieniu: "9) podejmowanie interwencji w związku z naruszeniem przepisów określonych w art. 131 i 15 ustawy oraz występowanie przed sądem w charakterze oskarżyciela publicznego."; 4) w art. 41: 6) w art. 6 wyrazy "Ministrowie: Zdrowia i Opieki Społecznej oraz Nauki, Szkolnictwa Wyższego i Techniki, a także Oświaty i Wychowania" zastępuje się wyrazami "Minister właściwy do spraw zdrowia oraz minister właściwy do spraw szkolnictwa wyższego, a także minister właściwy do spraw oświaty i wychowania"; 7) w art. 7 wyrazy "Ministrowie: Kultury i Sztuki oraz Nauki, Szkolnictwa Wyższego i Techniki, Przewodniczący Komitetu do Spraw Radia i Telewizji «Polskie Radio i Telewizja»" zastępuje się wyrazami "Minister właściwy do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego, minister właściwy do spraw szkolnictwa wyższego, jednostki publicznej radiofonii i telewizji"; 8) art. 9 i 91 otrzymują brzmienie: 2. Obrót hurtowy w kraju napojami alkoholowymi o zawartości do 18% alkoholu może być prowadzony tylko na podstawie zezwolenia wydanego przez marszałka województwa. 3. Organ, o którym mowa w ust. 2, wydaje zezwolenie na obrót hurtowy przedsiębiorcom posiadającym siedziby na terenie województwa. 4. Minister właściwy do spraw gospodarki określi, w drodze rozporządzenia, rodzaj dokumentów wymaganych przy składaniu wniosków o wydanie zezwoleń na obrót hurtowy napojami alkoholowymi, wzory wniosków oraz wzory informacji o sprzedaży napojów alkoholowych. Art. 91. 1. Zezwolenia, o których mowa w art. 9 ust. 1 i 2, wydaje się oddzielnie na obrót hurtowy następującymi rodzajami napojów alkoholowych: 2) o zawartości powyżej 4,5% do 18% alkoholu, z wyjątkiem piwa, 3) o zawartości powyżej 18% alkoholu. 2) napojami alkoholowymi, o których mowa w ust. 1 pkt 3 - nie dłuższy niż rok. 4. Przepisu ust. 3 nie stosuje się w odniesieniu do przedsiębiorców zaopatrujących statki, pociągi i samoloty. Maksymalny limit dla tych przedsiębiorców określa się w wysokości 2 tys. litrów 100% alkoholu rocznie."; 2. Opłaty, o których mowa w ust. 1, wnoszone są na rachunek organu zezwalającego. 3. Opłaty za wydanie zezwoleń, o których mowa w art. 91 ust. 1 pkt 1 i 2, ustala się w wysokości odpowiadającej równowartości 1 000 euro, ustalonej w dniu dokonywania opłaty według kursu kupna walut obcych ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski. 4. Opłatę, o której mowa w ust. 3, podwyższa się o: 2) 100% w przypadku przedsiębiorców, których wartość sprzedaży hurtowej napojów alkoholowych w roku poprzednim przekroczyła równowartość 50 000 euro, ustaloną przy zastosowaniu kursu kupna walut obcych, ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski, z dnia 31 grudnia tego roku, 3) 200% w przypadku przedsiębiorców, których wartość sprzedaży hurtowej napojów alkoholowych w roku poprzednim przekroczyła równowartość 100 000 euro, ustaloną przy zastosowaniu kursu kupna walut obcych, ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski, z dnia 31 grudnia tego roku, 4) 300% w przypadku przedsiębiorców, których wartość sprzedaży hurtowej napojów alkoholowych w roku poprzednim przekroczyła równowartość 200 000 euro, ustaloną przy zastosowaniu kursu kupna walut obcych, ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski, z dnia 31 grudnia tego roku. 6. Opłatę za wydanie zezwolenia, o którym mowa w art. 91 ust. 1 pkt 3, ustala się w wysokości równowartości 10 500 euro za 500 tys. litrów 100% alkoholu, ustalonej według kursu kupna walut obcych, ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski w dniu dokonywania opłaty. 7. Opłatę, o której mowa w ust. 6, dla przedsiębiorców zaopatrujących statki, pociągi i samoloty ustala się stosownie do deklarowanego obrotu (nie więcej niż 2 tys. litrów 100% alkoholu rocznie). 8. Opłata za wydanie decyzji wprowadzającej dodatkowe miejsca działalności gospodarczej w stosunku do wymienionych w wydanych zezwoleniach, o których mowa w art. 91 ust. 1, wynosi 50% stawki określonej dla zezwolenia. Art. 93. 1. Opłaty, o których mowa w art. 92 ust. 1, mogą być wykorzystane przez zarządy województw wyłącznie na finansowanie zadań określonych w art. 4 ust. 1. 2. Zarządy województw mogą zlecać, w drodze porozumień, jednostkom samorządu powiatowego zadania z zakresu profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych oraz przekazywać środki finansowe na ich realizację. Art. 94. Warunkiem prowadzenia działalności na podstawie zezwoleń, o których mowa w art. 91 ust. 1, jest: 2) sprzedaż napojów alkoholowych, wymienionych w zezwoleniu, wyłącznie przedsiębiorcom posiadającym zezwolenie na obrót hurtowy tymi napojami lub zezwolenie na sprzedaż detaliczną napojów alkoholowych, 3) prowadzenie obrotu hurtowego tylko napojami alkoholowymi oznaczonymi znakami skarbowymi akcyzy, o ile wymóg oznaczania tymi znakami wynika z innych przepisów, 4) zaopatrywanie się w napoje alkoholowe, wymienione w zezwoleniu, u producentów oraz u przedsiębiorców posiadających zezwolenie na obrót hurtowy tymi napojami, 5) posiadanie tytułu prawnego do korzystania ze stacjonarnego magazynu dostosowanego do przechowywania napojów alkoholowych, 6) niezaleganie przez przedsiębiorcę z realizacją ciążących na nim zobowiązań podatkowych oraz wynikających z ubezpieczeń społecznych i zdrowotnych, 7) wykonywanie działalności gospodarczej w zakresie objętym zezwoleniem tylko przez przedsiębiorcę w nim oznaczonego i wyłącznie w miejscach wymienionych w zezwoleniu, 8) zgłaszanie organowi zezwalającemu zmian stanu faktycznego i prawnego przedsiębiorcy, w stosunku do danych zawartych w zezwoleniu, w terminie 14 dni od dnia powstania zmiany, 9) przestrzeganie innych warunków określonych przepisami prawa. 2) wprowadzenia do obrotu napojów alkoholowych pochodzących z nielegalnych źródeł, 3) powtarzającego się zakłócania porządku publicznego w miejscu obrotu, 4) popełnienia przestępstwa w celu osiągnięcia korzyści majątkowej przez osobę odpowiedzialną za działalność przedsiębiorcy posiadającego zezwolenie, 5) przedstawienia fałszywych danych w oświadczeniu, o którym mowa w art. 92 ust. 5, 6) orzeczenia wobec przedsiębiorcy będącego osobą fizyczną albo wobec osoby odpowiedzialnej za działalność przedsiębiorcy posiadającego zezwolenie zakazu prowadzenia działalności gospodarczej objętej zezwoleniem. 2) utraty warunków wymaganych do uzyskania zezwolenia, 3) upływu terminu ważności zezwolenia, 4) zmiany przedsiębiorcy, któremu udzielono zezwolenia. 4. Przedsiębiorca, któremu cofnięto zezwolenie, może wystąpić z wnioskiem o ponowne wydanie zezwoleń, o których mowa w art. 91 ust. 1, nie wcześniej niż po upływie 3 lat od dnia wydania decyzji o jego cofnięciu. Art. 96. Sprzedaż detaliczną napojów alkoholowych zawierających powyżej 4,5% alkoholu (z wyjątkiem piwa), przeznaczonych do spożycia poza miejscem sprzedaży, prowadzi się w wyodrębnionych punktach sprzedaży, którymi są: 2) wydzielone stoiska w innych placówkach handlowych."; 10) w art. 11 skreśla się ust. 3; 11) w art. 111: 2) równowartości 125 euro, ustalonej przy zastosowaniu kursu kupna walut obcych, ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski, z dnia wydania zezwolenia, za każdy rok objęty zezwoleniem na sprzedaż napojów zawierających powyżej 4,5% do 18% alkoholu (z wyjątkiem piwa), 3) równowartości 500 euro, ustalonej przy zastosowaniu kursu kupna walut obcych, ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski, z dnia wydania zezwolenia, za każdy rok objęty zezwoleniem na sprzedaż napojów zawierających powyżej 18% alkoholu.", - w pkt 2 wyraz "ECU" zastępuje się wyrazem "euro", - dodaje się pkt 3 i 4 w brzmieniu: 4) o 500% w przypadku punktów sprzedaży, których wartość sprzedaży wyrobów alkoholowych w roku poprzednim przekroczyła równowartość 100 000 euro, ustaloną przy zastosowaniu kursu kupna walut obcych, ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski, z dnia 31 grudnia tego roku."; 12) w art. 12: b) w ust. 3 po wyrazach "poza miejscem sprzedaży" dodaje się wyrazy "jak i w miejscu sprzedaży"; b) skreśla się ust. 3; 2) relaksem lub wypoczynkiem, 3) sportem, 4) nauką, pracą lub sukcesem zawodowym, 5) zdrowiem lub sukcesem życiowym. 2) na kasetach wideo i innych nośnikach, 3) w prasie młodzieżowej i dziecięcej, 4) na okładkach dzienników i czasopism, 5) na słupach, tablicach oraz innych stałych i ruchomych powierzchniach wykorzystywanych do reklamy, 6) przy udziale małoletnich. 4. Zabrania się reklamy i promocji przedsiębiorców oraz innych podmiotów, które w swoim wizerunku reklamowym wykorzystują nazwę, znak towarowy, kształt graficzny lub opakowanie związane z napojem alkoholowym, jego producentem lub dystrybutorem. 5. Zabrania się informowania o sponsorowaniu przez producentów i dystrybutorów napojów zawierających do 18% alkoholu imprez sportowych, koncertów muzycznych oraz innym imprez masowych w jakikolwiek inny sposób niż poprzez umieszczanie na zaproszeniu, bilecie, plakacie lub tablicy informacyjnej związanej z określoną imprezą nazwy lub znaku towarowego producenta lub dystrybutora, z zastrzeżeniem ust. 6. 6. Informowanie, o którym mowa w ust. 5, może być prowadzone w radiu i telewizji pod warunkiem, iż będzie ograniczone wyłącznie do podania nazwy producenta lub dystrybutora napojów zawierających do 18% alkoholu, a informacja ta nie będzie prezentowana w telewizji przez osobę fizyczną lub z wykorzystaniem wizerunku postaci ludzkiej. 7. Zabrania się informowania o, innym niż określone w ust. 5, sponsorowaniu przez producentów i dystrybutorów napojów zawierających do 18% alkoholu oraz informowania o sponsorowaniu przez producentów i dystrybutorów napojów zawierających powyżej 18% alkoholu. 8. Zakaz określony w ust. 1 dotyczy również wydawnictw promocyjno-reklamowych przekazywanych przez producentów, dystrybutorów lub handlowców napojów alkoholowych klientom detalicznym. 9. Zakazy określone w ust. 1-8 nie obejmują reklamy i promocji napojów alkoholowych prowadzonej wewnątrz pomieszczeń hurtowni lub punktów prowadzących wyłącznie sprzedaż napojów alkoholowych oraz wewnątrz punktów prowadzących sprzedaż napojów alkoholowych do spożycia w miejscu sprzedaży. 10. Zakazy określone w ust. 1-8 dotyczą osób fizycznych, osób prawnych oraz jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej, które uczestniczą w prowadzeniu reklamy w charakterze zleceniodawcy, zleceniobiorcy i realizatora niezależnie od sposobu i formy jej prezentacji."; b) po ust. 1 dodaje się ust. 2a w brzmieniu: d) w ust. 7 wyrazy "Minister Komunikacji oraz Minister-Kierownik Urzędu Gospodarki Morskiej" zastępuje się wyrazami "Minister właściwy do spraw transportu oraz minister właściwy do spraw gospodarki morskiej"; b) w ust. 4 wyrazy "Ministrowie Obrony Narodowej i Spraw Wewnętrznych" zastępuje się wyrazami "Minister Obrony Narodowej i minister właściwy do spraw wewnętrznych"; b) w ust. 6 w pkt 6 kropkę zastępuje się przecinkiem i dodaje się pkt 7 w brzmieniu: 5. Opłata za zezwolenia, o których mowa w ust. 4, wnoszona jest do kasy gminy przed wydaniem zezwolenia, w wysokości zgodnej z ustaloną w art. 111 ust. 2 i 3."; 23) w art. 40: 3b. Zażalenie przekazuje się sądowi rejonowemu miejsca doprowadzenia lub zatrzymania w terminie 7 dni od daty doprowadzenia bądź zatrzymania. Do rozpoznania zażalenia stosuje się przepisy Kodeksu postępowania karnego. 3c. W przypadku stwierdzenia bezzasadności lub nielegalności doprowadzenia lub zatrzymania albo poważnych nieprawidłowości związanych z ich wykonywaniem sąd rejonowy zawiadamia o tym prokuratora i organy przełożone nad organami, które dokonały doprowadzenia bądź zatrzymania.", 2) w przypadku innych osób - na ich żądanie, wskazane przez nie osoby."; 24) w art. 41: b) ust. 2 otrzymuje brzmienie: 2. Przytrzymywanie jest doraźnym, krótkotrwałym unieruchomieniem osoby z użyciem siły fizycznej. 3. Unieruchomienie jest dłużej trwającym obezwładnieniem osoby z użyciem pasów, uchwytów, prześcieradeł lub kaftana bezpieczeństwa. 4. Przymus bezpośredni może trwać tylko do czasu ustania przyczyn jego zastosowania. 5. Za doprowadzenie i pobyt w izbie wytrzeźwień lub jednostce Policji pobierane są opłaty. 6. Minister właściwy do spraw zdrowia w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw wewnętrznych określi, w drodze rozporządzenia, tryb doprowadzania i przyjmowania osób, o których mowa w art. 40, do izb wytrzeźwień, jednostek Policji, innych placówek utworzonych lub wskazanych przez jednostki samorządu terytorialnego oraz zwalniania z tych izb, jednostek i placówek, a także organizację izb wytrzeźwień oraz innych placówek, z uwzględnieniem wymagań dotyczących kwalifikacji pracowników i warunków technicznych pomieszczeń, zakres opieki zdrowotnej nad doprowadzonymi tam osobami oraz maksymalną wysokość opłat związanych z pobytem w izbie wytrzeźwień, innej placówce utworzonej lub wskazanej przez jednostkę samorządu terytorialnego lub w jednostce Policji."; 2. Tej samej karze podlega kierownik zakładu handlowego lub gastronomicznego, który nie dopełnia obowiązku nadzoru i przez to dopuszcza do popełnienia w tym zakładzie przestępstwa określonego w ust. 1. 3. W razie popełnienia przestępstwa określonego w ust. 1 albo 2 można orzec przepadek napojów alkoholowych, chociażby nie były własnością sprawcy, można także orzec zakaz prowadzenia działalności gospodarczej polegającej na sprzedaży lub podawaniu napojów alkoholowych. 4. Orzekanie w sprawach o przestępstwa określone w ust. 1 i 2 następuje na podstawie przepisów o postępowaniu karnym."; podlega karze grzywny. 2. Usiłowanie wykroczenia określonego w ust. 1 jest karalne. 3. W razie popełnienia wykroczenia określonego w ust. 1 można orzec przepadek napojów alkoholowych, chociażby nie były własnością sprawcy."; 29) w art. 452 ust. 1 otrzymuje brzmienie: podlega grzywnie od 10 000 do 500 000 złotych."; 2) w art. 17 w ust. 6 wyrazy "art. 16b ust. 1 pkt 1" zastępuje się wyrazami "art. 16b ust. 1 pkt 1 i 2, z zastrzeżeniem art. 131 ust. 5 i 6 ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi". Art. 4. 1. Zezwolenia na obrót hurtowy napojami alkoholowymi udzielone przez Ministra Gospodarki przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy pozostają w mocy do czasu upływu terminu ich ważności. 2. Do spraw o wydanie zezwoleń, o których mowa w ust. 1, wszczętych a niezakończonych przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy mają zastosowanie przepisy tej ustawy. Art. 5. 1. Rada gminy podejmuje uchwałę o rozwiązaniu dotychczasowej gminnej komisji rozwiązywania problemów alkoholowych w ciągu 3 miesięcy od dnia wejścia w życie niniejszej ustawy. 2. Zarząd gminy podejmie uchwałę o powołaniu gminnej komisji rozwiązywania problemów alkoholowych w ciągu 30 dni od dnia wejścia w życie uchwały rady gminy w sprawie rozwiązania dotychczasowej gminnej komisji rozwiązywania problemów alkoholowych. Art. 6. Ustawa wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia, z wyjątkiem: 2) art. 1 pkt 14 - w zakresie art. 131 ust. 4, który wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2002 r., 3) art. 1 pkt 31, który wchodzi w życie po upływie 12 miesięcy od dnia ogłoszenia. |
Aktualny stan wiedzy medycznej oparty o oszacowania epidemiologiczne opublikowane w październiku 2005r. przez naukowców Szkoły Zdrowia Publicznego Uniwersytetu Harvard pozwala przypisać dziewięciu zagrożeniom zdrowia częściowe sprawstwo zgonów z powodu dwunastu typów nowotworów złośliwych:
więcej: RAK - ZAPOBIEGANIE
ZACHOROWANIOM
|
ALFABETYCZNY
SPIS ZAWARTOŚCI
STRON INTERNETOWYCH DOMENY
HALAT.PL
DOTYCZĄCYCH OCHRONY ZDROWIA